Dinsdag 14 april 2017 gaat de deurbel en staat de moeder van een oud-klasgenootje van één van mijn dochters op de stoep. In haar ogen een mengelmoes van ongemak, paniek en hoop. Ik begroet haar vrolijk en ze steekt meteen van wal: “ik ontdek nu pas dat jij leerlingen helpt met beter leren! Kun je Fleur alsjeblieft helpen met haar examenvoorbereiding want dat kind leert acht uur per dag, maar haar tentamenresultaten zijn niet echt sterk en ik ben bang dat ze het niet gaat redden in mei!”.
O.k. duidelijke taal en met de deur in huis gevallen. Met nog drie weken te gaan zie ik een uitdaging om de hardwerkende lieve Fleur met meer vertrouwen en minder leeruren haar examens in te laten gaan.
Woensdagmiddag 16 januari om twee uur stapt Daniëlle mijn woonkamer binnen. Een mooie jongedame van 18 jaar oud, eerstejaars studente medicijnen. Daniëlle heeft in september 2013 de cursus “Snel leren = leuk leren” bij mij gevolgd. Zij zat toen in 2 vwo en volgde de cursus met veel plezier en ‘eagerness’. Zij wist wat haar doel was, namelijk arts worden, en was daardoor enorm gemotiveerd.
Daniëlle kreeg helaas op het vlak van gezondheid wat tegenslag en miste tijdens haar examenjaar drie maanden les. Toch kreeg zij het voor elkaar om in één keer te slagen, en besloot daarna (noodgedwongen) een tussenjaar te nemen om eerst helemaal goed te herstellen en uit te rusten.