Studielift Blog | Zachte landing in de brugklas
Top
Telefoon
+31 6 17 23 44 17
OPENINGSTIJDEN
Ma - Vr 08:00 - 17:00

Zachte landing in de brugklas

01 maart 2025

Lieke, een vrolijke dame uit groep 8, heeft zich in maart 2024 ingeschreven bij de middelbare school van haar keuze. Ze vond het best spannend om naar de brugklas te gaan en koos voor deze school, omdat daar veel aandacht is voor de overgang van groep 8 naar de brugklas.

Al voor de zomervakantie mocht zij twee middagen wennen op de vo-school en dat haalde voor Lieke de spanningsdrempel enorm omlaag.

De eerste middag maakte ze kennis met haar nieuwe klasgenoten, kreeg ze een rondleiding door de school en ging zij met haar ‘eigen’ klas en nieuwe mentor aan de slag met een paar lessen uit de Studielift123-junior methode.

Ze mocht een mindmap maken over de brugklas, waarin ze aan kon geven wat ze leuk spannend vond, een beetje eng spannend, wat er allemaal zou gaan veranderen ten opzichte van groep 8, enzovoort.

Bij het nabespreken van de mindmaps, waarin een aantal nieuwe klasgenoten aangaven het spannend te vinden om nieuwe vrienden te maken, pakte de mentor direct de eerste twee lessen over sociale vaardigheden erbij die gingen over ‘Bij de groep horen’ en ‘complimenten geven en ontvangen’. Lieke vond de oefening met de complimentenbal fantastisch, ze vertelde daar de volgende dag in groep 8 over en toen mocht zij deze oefening met haar groep 8-klas doen. Ook dat sterkte haar zelfvertrouwen.

Aan het eind van de eerste wenmiddag kreeg Lieke de Studielift-planagenda mee. Ze mocht deze thuis vast doorbladeren en een mooie cover van de website downloaden of er zelf eentje maken. De tweede wenmiddag gingen ze aan de slag met leren plannen.

En Lieke keek al uit naar de tweede wenmiddag, welke drie weken later was. Tijdens deze sessie gingen Lieke en haar nieuwe klasgenoten in kleine groepjes aan de slag met de lessen over de huiswerkplek. Ze vond de tips over het inrichten van je huiswerkplek en je locker heel leerzaam en thuis vroeg ze direct aan haar moeder of ze een mobiele studiebox mocht maken. Lieke’s ouders zijn namelijk gescheiden en de tip over de mobiele studiebox omarmde ze, zo hoefde ze niet bang te zijn dat ze bij haar vader niet alle benodigde spullen had om haar huiswerk te maken.

Natuurlijk kreeg ook haar gloednieuwe planagenda aandacht. Iedereen bewonderde elkaars nieuwe cover en met elkaar vulden zij een aantal belangrijke zaken in de planagenda in, zoals de tijdens van het lesrooster, de afkortingen voor de verschillende soorten huiswerk en de schoolvakken. Lieke schrok toen ze zag hoeveel vakken zij zou krijgen in de brugklas, dat wordt wennen😉.

Tot slot vulden ze samen de maandplanner van september in, zodat Lieke precies kon zien wanneer zij haar lesrooster en boeken op kon halen, wanneer de introductiedagen waren en wanneer het echte werk ging beginnen.




Lieke ging met een blij en gerust gevoel de zomervakantie in, geen stress voor de brugklas, want ze wist al wie haar mentor was en bij wie ze in de klas zou komen. Ze had zelfs al een afspraak met een paar meiden gemaakt voor in de zomervakantie.

In september fietste Lieke dan ook trots naar haar nieuwe school, ze was er helemaal klaar voor!

Tijdens de introductieweek en de mentorlessen vóór de herfstvakantie heeft Lieke de lessen uit het Studielift123-junior afgemaakt en zijn ze aan de slag gegaan met leuke oefeningen en werkvormen over groepsvorming en samenwerking.

Hoewel er best wat groepjes binnen de mentorklas waren, voelde ze zich prima in haar nieuwe klas en waren er genoeg leuke meiden om mee af te spreken en om de pauzes mee door te brengen.

Rond de herfstvakantie merkte Lieke dat de hoeveelheid huiswerk per dag flink begon toe te nemen en ze was blij dat ze al wat voorbereidende lessen over plannen en leren had gehad.

Na de herfstvakantie begon de mentor met meer lessen over ‘leren leren’, zoals actief aantekeningen maken, een mindmap of breinschema maken en natuurlijk vervolglessen over plannen.

Wat Lieke het meest heeft geholpen hierbij, is dat niet alleen de mentor, maar ook haar vakdocenten hulp boden bij het ‘leren leren’.

Zo hielp haar biologiedocent bij het invullen van de FOCUSnotes tijdens de les en liet haar aardrijkskunde docent zien hoe je een mindmap maakt.

Ik sprak Lieke’s moeder afgelopen week, ik ken haar via een gemeenschappelijke vriendin, en ze was vol lof over de begeleiding op Lieke’s school.

“Ik heb mijn kind van een onzeker meisje binnen een half jaar zien opbloeien tot een meer zelfverzekerde dame. Natuurlijk kan ze thuis nog onzeker zijn en vraagt ze mij af en toe te helpen, maar de start op het vo was echt een zachte landing voor haar, vooral omdat ze voor de zomervakantie al zo welkom werd geheten en al zulke leuke en leerzame dingen heeft gedaan.”

Wil jij ook een zachte landing voor jouw aankomende brugklasleerlingen?

Bekijk de route die Lieke heeft doorlopen qua materialen:

Voor vragen of meer informatie, stuur me een mail naar info@studielift.nl en ik reageer zo spoedig mogelijk.

Ik wens je een fijne dag,

Annemieke Groeneveld
Studielift BV




info@studielift.nl
www.studielift.nl

Auteur :Annemieke Groeneveld - Eigenaar Studielift BV

Ik ben ontwikkelaar en trainer van de all-in one mentormethode Studielift123 en de concepten ‘Snel leren = leuk leren’, ‘Actief leren leren’ en OP WEG NAAR de brugklas. Mijn passie voor leren komt in al mijn werkzaamheden tot uiting en zo hoop ik anderen te inspireren om met meer plezier en gemak te leren plannen, organiseren en leren.

Laat een bericht achter

Heb je een vraag, wil je meer informatie of een adviesgesprek?