Studielift Blog | Wiskunde kan niet in een mindmap
Top
Telefoon
+31 6 17 23 44 17
OPENINGSTIJDEN
Ma - Vr 08:00 - 17:00

Wiskunde kan niet in een mindmap

01 april 2023
Herman neemt deel aan de mentortraining Studielift123. Hij is wiskundedocent en geeft reeds 18 jaar les op deze scholengemeenschap. De afgelopen 7 jaar is hij ook mentor van een havo-vwo klas 1 en/of 2.

De eerste trainingsdag deed hij goed mee, al was het met een behoudende blik. Inmiddels ben ik heel wat gewend met het trainen van schoolteams, dus ik weet welke vaardigheden voor welke vakken een uitdaging lijken te zijn. Zo weet ik ook dat wiskunde en mindmappen vaak niet in eerste instantie een perfecte match lijken te zijn.

Aan de kritische blikken van Herman te zien tijdens het onderdeel mindmappen zie ik ook hier weer een bekende uitdaging 😉.

Herman doet de hele dag goed mee met de onderdelen en geeft aan blij te zijn dat ze nu eindelijk met een compleet programma aan de slag gaan, zodat hij vanaf nu weinig voorbereidingstijd aan zijn mentorlessen kwijt is en zich gesteund voelt door de rest van het team.

Aan het eind van dag één geef ik altijd aan dat de mentoren voor de tweede trainingsdag een boek van hun eigen vak mee kunnen nemen, om mee aan de slag te gaan met een ‘toetsklare’ mindmap.

Herman komt na afloop naar me toe en geeft aan dat mindmappen niet werkt bij zijn vak. Ik glimlach en geef aan dat ik hier heel graag samen naar wil kijken tijdens de tweede dag en met een kort knikje verlaat hij, schouderophalend, het lokaal.

De tweede trainingsdag starten we met snellezen en daarna gaan de mentoren aan de slag met het maken van een ‘toetsklare’ mindmap van hun eigen lesboek. Ik licht kort de materialen toe die de mentoren van mij hebben ontvangen, zoals de mindmapmal en insteekhoes, en vervolgens gaat iedereen aan de slag. Mentoren die hetzelfde vak geven kruipen bij elkaar en Herman zit alleen met zijn wiskundeboek en een blik van ‘wat moet ik hier nou toch mee?’.

Als de groep bezig is loop ik naar Herman, pak een stoel en ga rustig bij hem zitten. We bespreken het onderwerp dat in het volgende hoofdstuk behandeld gaat worden. Ik laat mentoren altijd een mindmap maken van een volledig hoofdstuk dat nog niet is behandeld, zodat ze deze direct met hun klas goed kunnen opzetten vanaf de start.

Ik bekijk met Herman het hele hoofdstuk en bespreek wat de theorie is, die de leerlingen moeten kennen om de opgaven te kunnen maken. Vervolgens kijken we samen hoe Herman vanuit het hele hoofdstuk een totaaloverzicht kan creëren voor zijn leerlingen en al pratend schets ik met hem mee.

Bij wiskunde is de grote valkuil voor leerlingen dat ze kijken naar een voorbeeldsom, en vervolgens alle opgaven maken door bij het voorbeeld andere getallen in te vullen, zonder dat ze de theorie achter de formules goed leren en begrijpen en dus zonder dat ze weten wat ze precies aan het berekenen zijn.

Wiskunde moet je doen. Oefenen, oefenen, oefenen. Absoluut, maar je hebt de bijbehorende theorie wel echt nodig om te begrijpen wanneer je welke methodiek inzet en waarom.


Langzaam ontdooit Herman en begint aan zijn mindmap. Hij begrijpt nu dat het niet gaat om zijn gevoel over of mindmappen bij wiskunde past, maar dat veel leerlingen er baat bij kunnen hebben om de theorie van wiskunde in een mindmap samen te vatten.

Anderhalf uur lang is hij stil en intensief aan het werk en in die tijd ontstaat een prachtig totaalplaatje van het hele hoofdstuk.

Herman is om.

Hij roept me bij zich en laat enthousiast zijn mindmap zien. “Ik had het écht niet verwacht, maar ik zie nu wel wat je bedoelt en ik denk inderdaad dat veel van mijn leerlingen hierdoor beter de theorie gaan leren voor hun toets”.

Yes, gelukt! Weer een wiskundedocent uit zijn comfortzone gekregen en hem zelf laten ervaren wat er gebeurt als je een heel hoofdstuk in één ‘toetsklare’ mindmap zet.

Mijn verzameling ‘toetsklare’ mindmaps van alle schoolvakken breidt zich steeds verder uit en ik laat nieuwe teams altijd een aantal van deze mindmaps, van met name wiskunde en talen, zien.

Elk vak, waar toetsen voor gegeven worden, is wat mij betreft geschikt voor een ‘toetsklare’ mindmap, eens?

Ben je ook op zoek naar een goede invulling voor het mentoraat. Een kant-en-klare methode met heldere boeken en per les toelichting voor jou als mentor?

Dan is de all-in one mentormethode Studielift123 wellicht is voor jullie school, ik kom graag met je in contact om een presentatie te geven over deze methode.

De brochure aanvragen kan via deze link.


Ik wens je een fijne dag,

Annemieke Groeneveld - Studielift




info@studielift.nl
www.studielift.nl

Auteur :Annemieke Groeneveld - Eigenaar Studielift BV

Ik ben ontwikkelaar en trainer van de all-in one mentormethode Studielift123 en de concepten ‘Snel leren = leuk leren’, ‘Actief leren leren’ en OP WEG NAAR de brugklas. Mijn passie voor leren komt in al mijn werkzaamheden tot uiting en zo hoop ik anderen te inspireren om met meer plezier en gemak te leren plannen, organiseren en leren.

Laat een bericht achter

Heb je een vraag, wil je meer informatie of een adviesgesprek?