Suzanne is een serieuze, hardwerkende leerling die voor haar tentamens urenlang zit te leren. Haar getypte uittreksels zijn boeken op zich.
Die uittreksels leert ze vrijwel letterlijk uit haar hoofd. Toch haalt ze niet de cijfers die ze met haar inspanning verwacht en verdient. Dat maakt haar onzeker en ze vindt het steeds minder leuk om uittreksels te maken.
Het eerste dat Suzanne te horen krijgt tijdens de cursus ‘Snel leren = leuk leren’, is dat ze minder tijd aan haar huiswerk moet gaan besteden. Bizar maar waar. Het gaat ook niet om hoeveel tijd ze aan haar huiswerk besteedt. Belangrijk is hoe ze haar tijd besteedt en hoe ze met haar leerstof omgaat.
Suzanne leert hoe onze hersenen werken en hoe ze de leerstof kan samenvatten in een mindmap. Dit geeft haar rust en structuur. Door deze rust ontspant haar hoofd, waardoor ze de leerstof beter opneemt.
Door in persoonlijke leerblokken te leren, vaker de leerstof kort te herhalen en op tijd te ontspannen, merkt Suzanne dat de theorie veel beter in haar hoofd blijft zitten. Tijdens toetsen is ze veel meer ontspannen en komt het geleerde makkelijker in haar hoofd omhoog.
Het herhalen van de mindmaps kost Suzanne ook veel minder tijd dan het herhalen van haar uitgetypte samenvattingen. De cijfers die ze nu haalt, worden steeds beter. Suzanne heeft weer meer zin gekregen om haar huiswerk te maken omdat ze weet hoe ze dit het beste aan kan pakken.
Hoofdstuk 6 van het cursusboek en les 5 van de cursus ‘Snel leren = leuk leren’ gaat over de werking van onze hersenen en het geheugen. Hoe meer kennis we over ons brein hebben, hoe slimmer we gebruik kunnen maken van deze prachtige grijze massa.
Bij geheugentechnieken denken wij al snel aan allerlei slimme manieren om boodschappenlijstjes te onthouden. En absoluut, de loci-route is niet voor niets een onderdeel van de cursus. Het is een snel aan te leren techniek om een volgorde van gebeurtenissen, een spreekbeurt of een lastige rij woorden te onthouden.
Maar geheugentechnieken zorgen er (nog) niet voor dat je ook makkelijk en efficiënt je huiswerk kunt doen. Breinkennis helpt je hiermee verder op weg.
Hoe kan het dat we een nummer op de radio, dat we meer dan tien jaar niet gehoord hebben, meteen weer woordelijk meezingen? Dat komt omdat we het nummer destijds waarschijnlijk eindeloos hebben meegezongen toen het gedraaid werd op de radio. En hier komt de kracht van herhalen en het combineren van zintuigen kijken.
Met voldoende herhaling sla je de informatie namelijk goed op in je langetermijngeheugen en reproduceer je dat zelfs na tien jaar nog met gemak.
Een aantal breinfeiten die verwerkt zijn in de lessen van ‘Snel leren = leuk leren’:
Gebruik die mooie grijze massa dus slim en bewust, dat gaat jou enorm veel helpen bij het maken en leren van al dat huiswerk!
Wil jij dit soort breinfeiten, gecombineerd met effectieve studievaardigheden aan jouw leerlingen overdragen?
Wees welkom bij één van mijn opleidingen, zowel online als op locatie te volgen. De informatie vind je op deze pagina.
De uitgebreide brochure trainersopleiding kun je aanvragen via deze link .
Lees ook mijn blog over een ‘koffer vol studievaardigheden’, waarin je leest hoe Marjolein de stap durft te nemen om minder tijd aan haar huiswerk te besteden, maar wel op een andere manier.
Ik wens je een fijne dag,
Annemieke Groeneveld
info@studielift.nl
www.studielift.nl
Laat een bericht achter