Studielift Blog | Dat stond niet in het boek
Top
Telefoon
+31 6 17 23 44 17
OPENINGSTIJDEN
Ma - Vr 08:00 - 17:00

Dat stond niet in het boek!

01 november 2024

Daan komt met een onweergezicht mijn kamer binnen. Ik zeg hem vriendelijk gedag en vraag hoe het met hem gaat.

“Ja lekker dan, ik had onwijs goed geleerd voor mijn geschiedenis toets, vraagt ‘die vent’ allerlei dingen die niet in het boek stonden, dat slaat toch nergens op! Bovendien had ik bij elke vraag alles wat ik wist over dat onderwerp opgeschreven, maar daar toch amper punten voor gekregen 😟."

‘Ah, daar hebben we weer een leerling die te weinig aantekeningen heeft gemaakt en alleen maar kennis stampt en zich niet heeft gericht op inzicht en toepassing’ denk ik glimlachend in stilte.

Ik zeg tegen Daan dat ik het uiteraard vervelend vind dat hij zo goed geleerd heeft voor een toets en deze niet goed heeft gemaakt, maar dat dit wel een mooi leermoment is om samen te bespreken.

Daan is gelukkig al een paar weken bezig met de cursus ‘Snel leren = leuk leren’, dus hij weet al hoe hij ‘toetsklare’ mindmaps kan maken, maar na flink wat doorvragen blijkt hij in de klas niet echt actief te zijn, terwijl je daar juist al zo’n 70% van je leerwerk kunt doen.

Ik leg Daan uit dat hij in de les betere aantekeningen kan maken door bijvoorbeeld een Cornell-schema in te vullen. Ten eerste om dan al meteen de hoofd- en bijzaken voor te sorteren voor zijn mindmap thuis. Ten tweede om juist datgene dat de docent vertelt, en niet in het lesboek staat, ook op te schrijven, want die extra informatie is gewoon onderdeel van de toetsstof.

Natuurlijk staat Daan niet te springen om een actieve houding in de les aan te meten, maar hij snapt wel heel goed dat alles wat hij in de les doet, hem thuis huiswerktijd scheelt 😉.

Daarnaast gaan we aan zijn ‘toetsklare’ mindmaps kaartjes in de kleur van de betreffende takken (paragrafen) koppelen met per tak drie verschillende toetsvragen: een kennisvraag, een toepassingsvraag en een inzichtvraag.

Door het zelf bedenken van vragen op drie niveaus gaat hij de vragen ook beter herkennen en begrijpen tijdens de toets, met betere en gerichtere antwoorden tot gevolg.

Alles opschrijven wat je weet over het onderwerp uit de vraag in de hoop dat het antwoord daartussen zit is niet wat een docent wil zien (los van het teveel aan nakijkwerk). De docent wil zien dat je begrijpt wat de vraag is en daar gericht antwoord op geeft.

Maar dat valt nog niet mee voor Daan om goede inzicht- en toepassingsvragen te bedenken. Kennis- of reproductievragen bedenken is niet zo moeilijk, dat gaat hem goed af, maar die andere twee.

Ik maak samen met Daan een aantal voorbeelden per soort vraag, zoals:
Kennisvraag: Wie ontdekte in...
Inzichtvraag: Hoe verklaar je...
Toepassingsvraag: Hoe los je...op?

Hiermee ging Daan meteen goed aan de slag en met resultaat!

Gisteren kreeg ik een appje van hem: “Hé Annemieke, ik heb mijn Biologietoets terug, een 8,3! Ik herkende de verschillende soorten vragen nu veel beter en kon dus ook sneller de antwoorden invullen. Tot volgende week, ben benieuwd wat we dan gaan doen”.

Die Daan, kwam de eerste les met weinig enthousiasme binnen en nu dit appje 😊.

Ben jij die docent of leerlingbegeleider die leerlingen wil helpen bij hun zoektocht naar hun meest effectieve leermethode, volg dan de training ‘Snel leren = leuk leren’ of ‘Actief leren leren’.

Beide trainingen zijn via e-learning modules te volgen, waarna een 1 op 1 zoomcall met mij volgt voor certificering.

Meer weten? Check de website of stuur me een berichtje,

Ik wens je een fijne dag,


Annemieke Groeneveld




info@studielift.nl
www.studielift.nl

Auteur :Annemieke Groeneveld - Eigenaar Studielift BV

Ik ben ontwikkelaar en trainer van de all-in one mentormethode Studielift123 en de concepten ‘Snel leren = leuk leren’, ‘Actief leren leren’ en OP WEG NAAR de brugklas. Mijn passie voor leren komt in al mijn werkzaamheden tot uiting en zo hoop ik anderen te inspireren om met meer plezier en gemak te leren plannen, organiseren en leren.

Laat een bericht achter

Heb je een vraag, wil je meer informatie of een adviesgesprek?