‘Mijn kind is niet zo van de groepjes, kan hij de cursus ook individueel volgen?’
Ah, daar hebben we weer een moeder die denkt dat haar kind meer gebaat is bij een individuele cursus, dat heb ik al vaker gehoord 😉.
Januari van dit jaar startte ik weer met een nieuw groepje van vier leerlingen met de cursus ‘Snel leren = leuk leren’. Twee hiervan zaten in de tweede klas havo, een in drie vwo en de vierde leerling zat in zijn eindexamenjaar havo.
Met name de leerling van drie vwo zag een groepje niet zo zitten en wilde de cursus liever alleen volgen. Zijn moeder had mij gebeld met de vraag of dit mogelijk was.
Ook deze moeder kreeg het antwoord dat ik altijd geef op deze vraag: “Mevrouw gun uw kind de kracht van de groep en laat hem twee lessen gezamenlijk meedoen. Als het niet lukt, ga ik individueel met hem verder “.
Dit aanbod werkt gelukkig altijd drempelverlagend en met een gerust hart gaf deze moeder haar zoon op voor de cursus. Na acht jaar kan ik zeggen dat het nog nooit is gebeurd, dat ik vanaf de derde les individueel met iemand door moest gaan.
De kracht van kleine groepen is namelijk enorm, zonder de groepsdynamiek worden de leerlingen alleen door een volwassene gemotiveerd. In de groep gebeurt dat juist onderling, en dat werkt zoveel sterker!
Neem nu bijvoorbeeld het snellezen. Als je elke dag vijf minuten oefent kun je tot wel 100 woorden per minuut per week vooruit gaan. De motivatie om te oefenen is helaas niet altijd bij iedereen aanwezig. Daarom is het goed als je in een groepje een cursus volgt.
Als je een week niet hebt geoefend, en dus bijvoorbeeld maar 30 woorden per minuut vooruit bent gegaan, dan ben je daar wellicht tevreden over als je individueel de cursus volgt. Zie je echter dat andere deelnemers, die wel geoefend hebben, wel 100 woorden sneller zijn gaan lezen, dan krab je wel even achter je oor en ga je de week daarop zelf ook meer oefenen.
Ook bij het mindmappen zie je dat leerlingen elkaar heel erg kunnen beïnvloeden en motiveren. Als je regelmatig slechte cijfers haalt voor een bepaald schoolvak, en je ziet dat een van je medecursisten ineens een hoog cijfer haalt omdat hij een mindmap heeft gemaakt, dan ga je dat ook proberen.
Zonder de invloed van een andere cursist zou je wellicht in de weerstandmodus blijven hangen en weiger je om een mindmap te gaan maken. Met elkaar een Loci-route maken geeft naast de enorme plezier ook heel veel creatieve ideeën. En leren ze ook van elkaars planning denk je?
Nou en of!
Werk je ook graag in kleine groepen, of lijkt het jou wat om daarmee te gaan starten?
Voel je welkom bij onze (online) training ‘Snel leren = leuk leren’ of ‘Actief leren leren’
Lees ook onze blog over Tess, die dankzij de cursus van 4 uur naar 2 uur huiswerk per dag ging.
Of het blog over Thomas, die wel hulp wilde bij het leren, maar écht niet ging mindmappen.
Ik wens je een fijne dag,
Annemieke Groeneveld
info@studielift.nl
www.studielift.nl
Laat een bericht achter