‘Pfoeh, er is wel heel veel aandacht voor mindmaps. Wat als mindmappen niet jouw ding is’, verzucht één van de docenten die ik afgelopen week in mijn mentortraining had.
Een verzuchting die ik regelmatig hoor en gelukkig ook meteen kan ontkrachten. In de hele mentormethode van 160 lessen, gaan er namelijk slechts drie lessen over mindmappen en in totaal ga je met je leerlingen aan de slag met acht verschillende leertechnieken.
De reden waarom mindmappen tijdens de mentortraining veel aandacht krijgt, is omdat dit de start is om goed te leren samenvatten. Om de twee uiterste leerlingen (de leerling die z’n boek een keertje doorleest en de leerling die z’n boek in iets minder woorden overschrijft) en alle variaties daartussen goed te leren samenvatten in sleutelwoorden, is een mindmap de beste start. Alle andere leertechnieken vragen namelijk om nog meer verfijning en minder gebruik van tekst en woorden.
In het concept huiswerk ‘toetsklaar’ zetten, onderdeel van de training ‘Snel leren = leuk leren’ en de eerste 25 hoofdblokken van de all-in one mentormethode Studielift123, verbinden we maar liefst 11 vaardigheden om tot effectief leren te komen en één van die vaardigheden is inderdaad mindmappen.In de drie ‘mindmaplessen’ leer je als mentor hoe je jouw leerlingen vanuit een aantekenmindmap in de les thuis alles direct toetsklaar kunt laten zetten, zodat ze constructief bouwen aan een totaalsamenvatting van een heel hoofdstuk.
Maar wat als mindmappen niet jouw ding is? Geen nood. Tijdens de training ‘Actief leren leren’ en de vervolglessen van de mentormethode kijken we in totaal maar liefst naar acht verschillende leertechnieken die leerlingen gaan toepassen op hun huiswerk.
Uiteindelijk zorgt dit ervoor dat jouw leerlingen in hun profieljaren per vak precies weten welke leertechniek het beste bij dit vak past om goed te kunnen voorbereiden op toetsen.
Zo creëert elke leerling zijn of haar eigen ideale leermethode, want dat is waar het om gaat. Hieronder zie je bijvoorbeeld een rijtje van één van mijn leerlingen, zij heeft voor komend schooljaar een mooi overzicht opgebouwd en weet hoe zij haar vakken gaat aanpakken.
Nederlands, Engels en Frans - conceptmap
Geschiedenis - tijdlijn met mindmaptakken
Economie + M - mindmap met kaartjes
Wiskunde - Cornell-schema en mindmap
Hoe lekker is het als je aan de start van je bovenbouw precies weet hoe jij het beste uit jezelf kunt halen per vak?
Meer weten? Je weet me te vinden! 😉
Ik wens je een fijne dag,
Annemieke Groeneveld
info@studielift.nl
www.studielift.nl
Laat een bericht achter