Afgelopen week had ik een evaluatiegesprek met Suzan, een zeer bevlogen lerares uit groep 8, die haar leerlingen sinds vorig schooljaar voorbereid op de brugklas met de lessen van Studielift123-junior.
Ik herinner mij ons eerste gesprek nog heel goed. Suzan gaf aan dat zij haar leerlingen in haar beleving echt wel goed voorbereidde op de brugklas, maar dat ze toch vaak van ouders terugkreeg dat hun kind de eerste weken werd overvallen door de hoeveelheid prikkels, nieuwe taken, het aantal vakken en natuurlijk al dat huiswerk.
In ons gesprek van vorige week gaf Suzan aan echt blij te zijn met de overzichtelijke lessen, met per les een duidelijke lesinstructie. Ze ervaart daarnaast dat haar leerlingen de vormgeving en indeling in continenten en bijbehorende dieren erg aanspreekt.
Ook nu spreekt zij af en toe nog ouders van haar groep-8 leerlingen van vorig schooljaar, en hun reacties zijn echt heel positief.
Suzan en ik hebben samen alle zeven thema’s even doorgenomen en ik heb haar uiteraard hier en daar extra tips en werkvormen aangereikt. Dit is wat Suzan aangaf per thema:
Agendagebruik en plannen:
Leerlingen hebben echt nog geen besef van hoe het is om 12 vakken huiswerk te hebben en juist door met elkaar te kijken hoe een goede agenda eruit ziet en door te werken met jouw oefenbladen hebben ze veel meer zicht op wat er gaat komen in de brugklas. Het samen bedenken van afkortingen voor de vakken en soorten huiswerk was meteen een prima samenwerkingsopdracht.
Focuslezen en sleutelwoorden markeren:
Dit is echt een eyeopener zeg, hier heb ik zelf ook het meest van geleerd. We roepen veel te makkelijk ‘maak maar een mindmap’, maar wat zet je op de takken? Die opbouwende oefeningen met sleutelwoorden markeren helpt enorm hierbij. Ruim de helft van de leerlingen haalden de laatste maanden al betere cijfers voor de zaakvakken en dat vergroot hun zelfvertrouwen voor de brugklas.
Mindmappen:
Tsja, die koppeling van focuslezen en sleutelwoorden markeren aan het mindmappen maakt het plaatje compleet. Ik dacht altijd dat mindmappen alleen maar voor visuele leerlingen was, maar je ziet eigenlijk dat elke leerling er baat bij heeft. Ik heb Suzan uiteraard ook direct het breinschema© laten zien, en ze gaat deze aan de lessen over mindmappen toevoegen.
Woorden en begrippen leren:
Superleuk om deze lessen ook in spelvorm te geven. Op vijf verschillende manieren woordjes leren is best een uitdaging, maar leerlingen ontdekken zo wel goed wat voor hen het beste werkt.
Huiswerk(plek) en omgeving organiseren:
Ik weet dat leerlingen altijd een lijst van de nieuwe school krijgen met de spullen die zij aan moeten schaffen, maar deze lessen vullen dit heel mooi aan. Ik had het hiervoor nog nooit met hen gehad over het inrichten en organiseren van hun locker of schooltas, maar dat vonden de leerlingen echt heel leuk om in groepjes met elkaar te bedenken en bespreken. En die studiebox? Wat een topidee voor kinderen van gescheiden ouders. Ik sprak laatst een moeder, die gescheiden is, en zij heeft samen met haar ex-man en hun dochter twee gelijke studieboxen gemaakt, zodat hun dochter nooit bang hoeft te zijn dat ze niet de juiste spullen heeft.
Breinbrekers (geheugentechnieken):
Ja deze zijn gewoon erg leuk en zet ik bij voorkeur in als de klas in ‘stormstand’ staat 😊.
Sociale vaardigheden:
Hier ga en wil ik echt meer mee doen ter voorbereiding op de brugklas. Ze blijven vragen wanneer we weer de quiz of het kwaliteitenmemoryspel gaan doen, dat zegt toch wel iets 😉.
Nou Suzan, dat gaat volgens mij helemaal goed komen met jouw leerlingen op het vo, zo’n enthousiaste en gedreven leerkracht gun je toch elke groep 8-leerling?
Ben jij benieuwd naar de lessen van Studielift123-junior? Check dan deze link voor meer informatie en previews van het handboek voor de leerkracht en het werkboek voor de leerlingen.
Annemieke Groeneveld
Laat een bericht achter