Peter, docent biologie op een vo-school, kijkt tevreden terug op het gesprek dat hij zojuist met zijn leerling Eline, een hardwerkende leerling uit 5 vwo, heeft gehad.
Hij heeft haar de afgelopen maanden geholpen met het verbeteren van haar leerstrategieën en het terugwinnen van haar zelfvertrouwen in school. Peter heeft zowel de training ‘Snel leren = leuk leren’ als ‘Actief leren leren’ gevolgd en vindt het leuk om leerlingen na schooltijd een handje te helpen bij het beter leren en plannen.
Eline heeft de eerste jaren van het vwo goede cijfers gehaald, zonder al te hard te hoeven werken, maar vanaf het begin van dit schooljaar in 5 vwo haalde zij ineens onvoldoendes voor natuurkunde en biologie, vakken die belangrijk zijn voor haar toekomstige studie in biowetenschappen.
Zij kwam na de kerstvakantie bij Peter met een mindset die op dat moment behoorlijk op slot zat. Ze twijfelde zelfs of zij wel op het vwo kon blijven.
Peter ontdekte al snel dat Eline nooit goed had geleerd hoe zij moest leren, aangezien zij de voorgaande schooljaren kon volstaan met het goed doornemen van haar lesboeken. Maar in 5 vwo werkt dat helaas niet meer.
Hij startte in januari direct met haar te leren snellezen en mindmappen, zodat Eline beter gefocust haar schoolboeken kan lezen, en direct in staat is om de gelezen kennis te vertalen naar een ‘toetsklare’ mindmap per hoofdstuk.
Peter vertelde Eline daarnaast dat het meeste leerwerk al in de klas gedaan kan worden door actieve aantekeningen te maken in een Cornell-schema, zodat ze tijdens de les meteen onderscheid kan maken tussen hoofd- en bijzaken.
Thuis verwerkt Eline deze Cornell-schema's in mindmaps en gebruikt zij leer- en mindmapkaartjes om begrippen en feiten toe te voegen en haar mindmaps overzichtelijk te houden.
Zij koppelt nu ook direct kennisvragen, inzichtvragen en toepassingsvragen aan elke mindmaptak om de verschillende soorten vragen beter te leren herkennen en te begrijpen, want dat was hetgeen waar het mis ging tijdens de toetsen. Als je je boek alleen maar leest, onthoud je de feiten, maar kun je geen verbanden leggen en dan worden de inzicht- en toepassingsvragen echt een uitdaging.
De cijfers en daarmee het zelfvertrouwen van Eline zijn de afgelopen weken gelukkig weer langzaam gestegen.
Tijdens het gesprek vertelt ze Peter dat ze een 8 heeft gehaald voor biologie, waardoor ze nu weer voldoende staat voor dit vak. Volgende week heeft ze een toets voor natuurkunde, en aan haar ‘toetsklare’ mindmap met kaartjes te zien, heeft Peter alle vertrouwen dat ook die toets tot een mooi cijfer gaat leiden.
Eline heeft weer vertrouwen in zichzelf en haar toekomstplaatje.
En Peter? Die geniet in stilte van haar stralende gezicht en is nog meer vastberaden om deze slimme leertechnieken te integreren in zijn eigen vaklessen, want het werkt!
Net als Peter beter je leerlingen ondersteunen?
Dan heb ik de volgende mooie informatie en trainingen voor jou:
Masterclass ‘Actief leren start in de les’
Training ‘Snel leren = leuk leren'
Training ‘Actief leren leren'
STAP-budget voor opleidingen
info@studielift.nl
www.studielift.nl
Laat een bericht achter