Studielift Blog | Waarom staat die voorbeeldsom niet bovenaan je toets?
Top
Telefoon
+31 6 17 23 44 17
OPENINGSTIJDEN
Ma - Vr 08:00 - 17:00

Waarom staat die voorbeeldsom niet bovenaan je toets?

01 juni 2020

Brams moeder belde mij begin januari op met de vraag of ik Bram zou kunnen helpen met Wiskunde. Bram had bij mij in september de cursus ‘Snel leren = leuk leren’ gevolgd en de zaakvakken liepen goed, maar voor wiskunde bleek hij een vier te staan. En omdat Bram wist dat wiskunde en economie mijn favoriete vakken waren, wilde hij wel wiskunde met mij oefenen 😊. En inderdaad, ik ben altijd gek op wiskunde geweest dus dit soort verzoeken zijn voor mij een cadeautje!

Bram kwam bij mij met zijn wiskundeboek en A4-wiskundeschrift. Hij gaf aan dat hij bij som 67 was. “Dat is mooi Bram, waar zijn de uitwerkingen van som 1 t/m 66?”, vroeg ik hem. Met een verlegen grijns gaf hij aan die niet te hebben gemaakt...
“Okee”, zei ik vrolijk, “dan gaan we daar maar eens mee beginnen”. Bram keek me onthutst aan. “Maar mijn proefwerk is dinsdag al, dat ga ik nooit redden”. “Dat betekent gewoon dat we een klein beetje harder gaan werken”, was mijn laconieke reactie.

We openden het boek en ik wees som één aan. Bram keek naar het voorbeeld en probeerde deze letterlijk na te doen door alleen maar andere cijfers in te vullen. Na een aantal sommen vroeg ik Bram wat hij aan het doen was. “Nou gewoon, dát”, en hij wees naar het voorbeeld. Ik vroeg hem hoe deze soort opgaven genoemd wordt. Bram haalde zijn schouders op. Hij had geen idee. “Dit noem je de product-sommethode, en dat is een ander soort som dan dat je de grootste gemeenschappelijke deler buiten haakjes haalt”, zei ik. “Straks heb je een proefwerk, en dan staat het voorbeeld er niet bij. Boven het proefwerk staat dan alleen: ‘Los deze som op met behulp van de productsom methode’ en dan weet je niet wat je moet doen”. Bram lachte en zei: "Ja echt stom dat het voorbeeld bij het proefwerk nooit gegeven wordt hahaha. Maar eerlijk gezegd weet ik dan ook inderdaad niet wat ze bedoelen".

“Dat is nu precies de reden waarom het belangrijk is dat je benoemt wat je aan het doen bent”, reageerde ik. “Ik wil nu graag dat je bij elke som benoemd wat je aan het doen bent zodat je tijdens een toets precies weet wat ze van je vragen”.

En daar ging Bram. 16a productsommethode, 16b productsommethode, 16c grootste gemeenschappelijke deler buiten haakjes halen, enzovoort. En zo gingen wij een tijdje door. Bram vond het niet echt leuk dat hij alles moest benoemen maar hij snapte op een gegeven moment wel wat ik bedoelde. Aan het eind van onze sessie gaf hij toe dat hij nu veel bewuster bezig was met zijn opgaven en dat hij meer inzicht had in dit hoofdstuk dan in de voorgaande hoofdstukken.

Feitelijk begreep Bram de theorie uit het hoofdstuk prima, want ik heb hem maar een paar kleine dingen uit hoeven leggen. Het ging bij hem meer om bewustwording dan om begrip en dat kom ik vaker tegen bij leerlingen.

De dinsdag daarop had Bram zijn toets en aan het eind van de middag kreeg ik een appje waarin stond: ‘haha iedereen keek verbaasd toen zij het proefwerk kregen en ik wist meteen wat er van mij gevraagd werd, volgens mij heb ik deze toets heel goed gemaakt’. Een week later kreeg ik nog een appje van Bram’s moeder: ‘Bram heeft een 8,2 voor wiskunde, je bent een topper, dank je wel voor je hulp’.

Voor mij is Bram in dit verhaal de topper. Hij was bereid om hulp te accepteren en in te zien dat zijn manier van wiskunde opgaven maken niet de juiste was. Keep up the good work Bram!

Op https://www.studielift.nl/index.html vvind je alle informatie over de cursus én de trainersopleiding, waarbij je in twee hele dagen offline of drie dagdelen online alle ins and outs leert van de cursus en met een kant en klaar draaiboek direct na de opleiding aan de slag kunt met je eerste groepje middelbare scholieren of studenten.

Lees ook het blog over Tess, die van 4 uur huiswerk maken per dag naar 2 uur huiswerk maken ging met dezelfde uitstekende resultaten via deze link.

Of het blog over Dennis, die al zijn huiswerk in één keer toetsklaar leert zetten -> klik op deze link


Ik wens je een fijne dag,

Annemieke Groeneveld



info@studielift.nl
www.studielift.nl

Auteur :Annemieke Groeneveld - Eigenaar Studielift BV

Ik ben ontwikkelaar en trainer van de all-in one mentormethode Studielift123 en de concepten ‘Snel leren = leuk leren’, ‘Actief leren leren’ en OP WEG NAAR de brugklas. Mijn passie voor leren komt in al mijn werkzaamheden tot uiting en zo hoop ik anderen te inspireren om met meer plezier en gemak te leren plannen, organiseren en leren.

Laat een bericht achter

Heb je een vraag, wil je meer informatie of een adviesgesprek?