In elke training die ik op scholen geef, kom ik deelnemers tegen met weerstand. En als de mentor al weerstand heeft tegen een bepaalde vaardigheid, hoe krijgen zijn of haar leerlingen dit dan mee?
Een greep uit de reacties en opmerkingen die ik de afgelopen periode heb gehoord:
Tijd om eens even in de theorie van ‘weerstand’ te duiken 😉
Iedereen krijgt regelmatig te maken met weerstand. Weerstand voor verandering of weerstand om iets te (moeten) doen. Weerstand heeft een nauwe relatie met motivatie en ook weerstand kan extern of intern zijn:
Externe weerstand is weerstand door van buitenaf opgelegde veranderingen dat kan worden gevoeld als beperking in autonomie en vrijheid:
Interne weerstand is weerstand dat vaak gebaseerd is op angst of onzekerheid voor het onbekende en veranderingen. Het oude vertrouwde los moeten laten en niet weten of je het nieuwe wel aankunt.
Weerstand tijdens trainingen van docenten en mentoren is niet anders dan weerstand van leerlingen tijdens de les of de cursus die je geeft. Door zelf te ervaren wat weerstand is en hoe je hier invloed op uit kunt oefenen, leer je ook dit onderdeel met je leerlingen op te pakken.
Weerstand is nu eenmaal onlosmakelijk verbonden met gedragsverandering en ‘als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg’. Op dezelfde manier blijven leren voor een vak waar je alleen maar onvoldoendes voor haalt, werkt niet.
Maar vaardigheden ‘gedwongen’ aanleren ook niet!
Door de weerstand aandacht te geven en te onderzoeken, kun je het ook gaan aanpakken. Hiermee kun je het negatieve spiraal waarin je zelf of jouw leerling zit, doorbreken en een opwaartse beweging laten maken.
Om je weerstand in kaart te brengen en aan te pakken heb ik het werkblad ‘In 7 stappen van WEERSTAND naar LEERSTAND’ gemaakt om met jouw leerlingen te gebruiken (je kunt hem natuurlijk ook gebruiken om je eigen weerstand te onderzoeken 😉).
De zeven stappen:
Wil je het werkblad met toelichting ontvangen? Dat kan via deze LinkedInpost.
Ik laat mijn leerlingen vanuit dit werkblad meteen een SWOT-analyse maken van waaruit zij SMART(IE) leerdoelen gaan stellen tijdens de cursus ‘Snel leren = leuk leren’ of ‘Actief leren leren’.
Trainer worden van één van deze succesvolle concepten, die je zowel in kleine groepen als klassikaal aan kunt bieden?
Check de links van de verschillende cursussen hierboven.
Heb je een vraag over één van onze concepten, dan zie ik deze graag via info@studielift.nl.
Fijne dag,
Annemieke Groeneveld
Laat een bericht achter