Studielift Blog | Van zwak VMBO-tl niveau naar ruim havo-niveau in drie maanden tijd!
Top
Telefoon
+31 6 17 23 44 17
OPENINGSTIJDEN
Ma - Vr 08:00 - 17:00
Zoekwoorden

Waarom snellezen wél werkt!

01 december 2019

Ik gun elke leerling in Nederland de kracht van snellezen!

Eén van de mooiste vaardigheden die je als onderwijsprofessional jouw leerlingen kunt meegeven is snellezen. Toch is er helaas nog steeds veel onbegrip en weerstand richting deze efficiënte leertool. In dit artikel leg ik graag uit wat de kracht van snellezen is.

Laat ik voorop stellen dat er verschillende snelleesmethodes zijn en de methode die ik hanteer in mijn trainingen en cursussen gebaseerd is op de traditionele manier van snellezen, dus geen photoreading, smartreading of scannend lezen. De maximumsnelheid die met deze methode haalbaar is, is 1400 woorden per minuut (wpm) en dat tempo wordt zelden behaald. Wij streven naar 2-3 keer sneller lezen voor een betere focus en beter leesbegrip.

3 redenen waarom ook jij graag (jouw leerlingen) wilt leren snellezen.


    1. SNELLERE EN BETERE FOCUS.
    De eerste kracht van snellezen zit in het verhogen van de focus en concentratie. Wist je dat je normaalgesproken rond de zeven minuten nodig hebt om jouw hersenen volledig te laten focussen op een taak? Door sneller te lezen focus je eerder op de taak waar je mee bezig bent en zo breng je de ‘focusfase’ van 7 minuten terug tot 1 à 2 minuten.
    2. BETER TEKSTBEGRIP DOOR SINGLETASKEN. Hoe groter deel van je werkgeheugen je inzet op het lezen van een stuk tekst, hoe beter je de inhoud begrijpt, de kern uit de tekst kunt halen en verbanden kunt leggen. Een normaal leestempo ligt rond de 200 wpm, dit noem je lezen op spreekniveau. Onze hersenen kunnen echter 1400 wpm lezen, dit noemen we lezen op denkniveau. Als je dus ‘maar’ 200 wpm leest, gebruik je slechts 1/7e van je werkgeheugen en heb je dus 6/7e van je werkgeheugen over voor afleiding. Dit betekent dat je alle signalen uit je omgeving makkelijk opvangt en je dus snel bent afgeleid. Denk aan de 7 minutenfocus van punt 1. Hoe sneller je dus gaat lezen, hoe groter gedeelte van je werkgeheugen je inzet op het lezen, hoe minder ruimte voor afleiding. Hierdoor onthoud je beter wat je leest en kun je makkelijker na afloop van het lezen de hoofdgedachten en verbanden binnen de tekst benoemen.
    3. MINDER LEESTIJD. En ja, natuurlijk is het ook prettig als je meer kunt lezen in minder tijd zodat je voldoende tijd over houdt om opgaven te maken, toetsvragen te bedenken en daarnaast ook nog wat tijd overhoudt voor dingen die je echt leuk vindt, want huiswerk en studiewerk is nu eenmaal niet voor iedereen een hobby...

In bijgaande link zie je vier leerlingen snellezen na drie weken oefenen. Bij aanvang was het gemiddelde leestempo van hen rond de 200 woorden per minuut. Het gemiddelde leestempo is na drie weken oefenen rond de 450 woorden per minuut.


Tijdens de opleiding "Snel leren = leuk leren" word je zelf getraind in snellezen, zodat je de theorie, uitleg én ervaring kunt overbrengen aan jouw leerlingen. Het is namelijk écht een vaardigheid die je pas kunt overdragen als je hem zelf beheerst. Leren snellezen uit een boek, met enkel de theorie, is niet voldoende.

Trainer worden van de succesvolle cursus “Snel leren = leuk leren”?

De uitgebreide brochure trainersopleiding kun je aanvragen via deze link.

Lees ook mijn blog ‘Leren leren is als een ingewikkeld recept’ over wat er allemaal komt kijken bij succesvol leren.


Een vraag? -> info@studielift.nl

Ik wens je een fijne dag,

Annemieke Groeneveld



info@studielift.nl
www.studielift.nl

Auteur :Annemieke Groeneveld - Eigenaar Studielift BV

Ik ben ontwikkelaar en trainer van de all-in one mentormethode Studielift123 en de concepten ‘Snel leren = leuk leren’, ‘Actief leren leren’ en OP WEG NAAR de brugklas. Mijn passie voor leren komt in al mijn werkzaamheden tot uiting en zo hoop ik anderen te inspireren om met meer plezier en gemak te leren plannen, organiseren en leren.

Laat een bericht achter

Heb je een vraag, wil je meer informatie of een adviesgesprek?