‘Mijn passie om andere te helpen met leren werd aangeboord toen ik in de zomer van 2006 besloot blokfluitles te gaan geven. Heerlijk om te zien hoe die kanjers van 6-8 jaar, startend zonder enige kennis van noten, aan het eind van het seizoen voor vaders, moeders, opa’s en oma’s meerdere liedjes ten gehoor wisten te brengen.
Ik realiseerde mij onlangs dat het leren spelen van liedjes op de blokfluit veel overeenkomsten heeft met het leren van een heel hoofdstuk uit een lesboek voor een toets.
Elke les leer je een noot erbij, eerst de B (een gaatje dicht), dan de A (twee gaatjes dicht), dan de C (alleen tweede gaatje dicht), enzovoort. Pas als je een paar noten kent, kun je een liedje spelen. Je bouwt het repertoire aan noten uit, zodra je de voorgaande noten beheerst.
Zo logisch als het maar zijn kan.
Laten we deze kennis nu eens toepassen op het concept huiswerk ‘toetsklaar’ zetten. Met andere woorden: het leren van een heel hoofdstuk voor een toets of tentamen.Helaas begint onze jeugd nog steeds grotendeels een dag voor een toets pas met leren en we weten allemaal dat dat niet werkt.
Dit is waarom ik tijdens onze trainingen onderwijsprofessionals leer hoe zij hun leerlingen kunnen ondersteunen bij het ‘toetsklaar’ zetten van al het huiswerk of schoolwerk.
Goed leren leren vraagt tijd, aandacht en herhaling en doorzettingsvermogen, dat doe je niet ‘even’ in een paar uurtjes. Dat vraagt geduld, doorzettingsvermogen en begeleiding van jou als onderwijsprofessional.
Wil je de opleiding ‘Snel leren = leuk leren’ of ‘Actief leren leren’ vanuit het STAP-budget volgen, vraag dan nu je STAP-aanmeldingsbewijs aan via deze link, zodat je deze 1 september bij het aanvragen van je STAP-budget meteen (verplicht) kunt uploaden.
Maandag 22 augustus (en maandelijks daarna), tijdens mijn webinar ‘Iedereen kan (leren) leren’ vertel ik je meer over de opleidingen en mogelijkheden via de subsidieregeling STAP-budget.
Ik wens je een fijne dag,
Annemieke Groeneveld
info@studielift.nl
www.studielift.nl
Laat een bericht achter