Rianne komt in maart 2021 bij me om Engels te oefenen voor haar Havo-examen. Ze zit net aan tafel en zegt: ”Ik ben blij dat we gaan oefenen hoor, maar goed word ik er nooit in. Ik ben altijd al slecht geweest in Engels en dat zal ook altijd wel zo blijven”.
Hoezo overtuigd van je kunnen..... De Engelse examenteksten blijven nog even aan de kant. Eerst ga ik met Rianne kijken naar haar mening over zichzelf en wat dat voor invloed op haar leerprestaties heeft. Ik leg haar uit dat ze zo vaak tegen zichzelf gezegd heeft dat ze slecht is in Engels, dat ze er zelf in is gaan geloven. Wat ze ook oefent en probeert, haar hoofd is voorgeprogrammeerd op een ‘ik-kan-het-toch-niet-dus-haal-ik-zoals-altijd-een-onvoldoende’. Herken je dat?
Het gevolg hiervan is, dat ze die onvoldoende ook elke keer haalt. Hiermee bevestigt ze haar mening over zichzelf en raakt ze er nog sterker van overtuigd dat zij niet goed is in Engels.
We bedenken samen een positieve gedachte (affirmatie) om deze overtuiging om te buigen: ‘Mijn Engels wordt elke dag beter, omdat ik daar veel voor oefen’. Vervolgens gaan we aan de slag met de Engelse examenteksten. Ik spreek met Rianne af dat ze minimaal tien keer per dag de positieve gedachte in haar hoofd herhaalt. Zeker op de momenten dat ze een slecht gevoel over Engels heeft.
In de drie weken daarop zie ik Rianne langzaam ontspannen tijdens het maken van oefenteksten. Ze geeft ook aan een minder slecht gevoel te hebben over Engels en vertrouwen te krijgen in haar Engelse examen. Ze ervaart heel sterk hoe haar gedachten haar gevoel al die jaren hebben beïnvloed. Maar ook hoe de nieuwe gedachte haar zelfvertrouwen geeft.
Rianne gaat vol goede moed haar Engelse examen in en sms’t mij na afloop dat het best goed is gegaan.
Op de dag van de examenuitslagen krijg ik wederom een sms’je van Rianne: ‘Yeah geslaagd, met een 6,7 voor Engels, ben onwijs blij en trots, nog bedankt voor je hulp.’
De manier waarop je als scholier naar jezelf kijkt heeft enorm veel invloed op je zelfvertrouwen en daarmee indirect ook op je schoolresultaten. Rianne uit het verhaal hierboven had heel duidelijk last van een fixed mindset (Carol Dweck). Ze was overtuigd van haar onkunde voor wat betreft Engels. En zo’n mindset helpt je niet echt tijdens het leren.
Het is belangrijk om te kijken waar deze onzekerheid vandaan komt, zodat je gericht aan je zelfvertrouwen kunt gaan werken.
Nu is zelfvertrouwen helaas niet iets wat je zomaar even kunt laten groeien. Sommige mensen zitten vol zelfvertrouwen en anderen twijfelen aan zichzelf bij alles wat ze doen. Toch kan iedereen zijn of haar zelfvertrouwen vergroten en versterken.
Wat jou heel goed kan helpen positiever naar jezelf te kijken en meer zelfvertrouwen te krijgen is een affirmatie. Een affirmatie is een positief zinnetje, dat je regelmatig tegen jezelf kunt zeggen. Het effect hiervan is dat je onbewust dat zinnetje uiteindelijk gaat geloven, zodat je minder last hebt van jouw negatieve gedachten.
Als je jouw affirmatie(s) regelmatig herhaalt, zul je merken dat je je anders begint te. Zonder herhaling is een affirmatie echter nutteloos. Je hebt ook niet in één les leren schrijven. Herhaal dus dagelijks een aantal keren in je hoofd de affirmatie en je zult zien dat je je steeds sterker gaat voelen.
Zit jij in je examenjaar en zie je erg op tegen de examens van bepaalde vakken? Bedenk dan een affirmatie die jou kan helpen met meer rust en zelfvertrouwen je examens voor te bereiden en te maken.
Ben jij docent, herken jij veel leerlingen in dit verhaal en wil je aan de slag om hen met meer zelfvertrouwen richting toetsweken en examens?
Zowel tijdens de opleiding ‘Snel leren = leuk leren’ als ‘Actief leren leren’ kijken we naar motivatie en zelfvertrouwen. Meer informatie over data en tijden vind je via deze link.
Ik wens je een fijne dag,
Laat een bericht achter