Laatst mocht ik (gelukkig weer) op locatie een interactieve presentatie aan ouders geven op een school die werkt met de all-in one mentormethode Studielift123, altijd weer een feestje!
Ouders zijn, met name in de onderbouw, heel betrokken bij het leerproces van hun kind en hun verwachtingen zijn vaak erg hoog. Zo’n avond als dit is dan ook heel belangrijk om ouders goed te informeren over wat ze wel, maar zeker ook wat ze niet kunnen verwachten van de mentor en docenten van hun kind.
Ik begin meestal met het uitleggen hoe de mentormethode is opgebouwd en hoe hun kind vanuit de drie hoofdthema’s studievaardigheden, sociale vaardigheden en persoonlijke ontwikkeling gedurende de gehele schooltijd op het vo zal worden begeleidt. Dit gebeurt niet alleen tijdens de mentorlessen, maar juist ook in de vaklessen, aangezien het goed inoefenen van de verschillende vaardigheden en leertechnieken meer vraagt dan een uur mentorles in de week.
Dan volgt het verhaal over plannen, je verantwoordelijkheden voor je uitschuiven en het succesvolle concept huiswerk ‘toetsklaar’ zetten. Ouders slurpen dit verhaal echt op en maken heel ijverig aantekeningen, kunnen hun kinderen nog wat van leren 😊.
Vervolgens gaan ze zelf aan de slag met een oefening om te plannen, zodat ze zien dat het best lastig is om een haalbare planning te maken als je niet goed weet hoeveel tijd je eigenlijk nodig hebt voor een taak.
En dan komt het vragenrondje. Eén van de meest gestelde vragen is elke keer weer: “Leert mijn kind voor de komende toetsweek al zijn huiswerk ‘toetsklaar’ zetten, want ik merk dat ie daar erg tegenop ziet” .
Dan wordt het tijd om te nuanceren en ouders bewust te maken hoeveel tijd het kost om leerlingen inzicht te geven in hun eigen leerproces en deze stap voor stap uit te breiden met efficiënte leerstrategieën.
Ik geef aan dat ik de mentormethode Studielift123 altijd vergelijk met een boemeltrein. Studielift123 is als een stabiele boemeltrein die in de loop der schooljaren langs 160 stations (lessen) komt en op elk station stappen er leerlingen in en uit. Niet elke leerling ziet namelijk op het moment dat een vaardigheid wordt aangeleerd, het nut en de noodzaak in om deze vaardigheid eigen te maken.
Je kunt een leerling in de brugklas leren plannen, maar misschien heeft hij dit pas echt nodig in de derde klas. Dit onderschrijft het belang van herhalen over de leerjaren heen, zodat uiteindelijk elke leerling binnen drie jaar zijn eigen ideale leermethode ontwikkeld, passend bij wie hij is en hoe zijn brein optimaal functioneert en daarmee klaargestoomd is voor de bovenbouw en het eindexamen.
En dat kost tijd, geduld, herhaling en samenwerking tussen mentoren, vakdocenten en ouders.
Dus nee lieve ouders, uw kind leert niet ‘eventjes’ in een paar weken plannen en leren, dat kan zomaar een paar jaar duren. Dat is wat groeien en ontwikkelen inhoudt en daarbij is het afhankelijk van zijn inzicht, bewustwording, leerbehoefte en bereidheid om nieuwe vaardigheden te proberen, fouten te maken, meerdere keren te vallen en uiteindelijk altijd vaker weer opstaan!
Zie jij ook teveel leerlingen worstelen met hun huiswerkmanagement en wil je graag met je hele team een bijdrage leveren aan hun studievaardigheden en persoonlijke ontwikkeling?
Dan is de all-in one mentormethode Studielift123 echt iets voor jullie school.
Voor scholen zijn er verschillende subsidiemogelijkheden om deel te nemen aan trainingen en materialen aan te schaffen.
Voor vragen kun je bij mij terecht via info@studielift.nl.
Laat een bericht achter