Beteuterd komt Iris de tweede les van ‘Snel leren = leuk leren’ binnen. “Ik had nog zó goed geleerd, en toch een 4,7 voor natuurkunde!”.
Uit ervaring met o.a. mijn eigen dochters weet ik inmiddels hoe ik moet reageren. “Ik zie dat je hiervan baalt, heb je dit cijfer zien aankomen en hoe heeft de rest van de klas het gemaakt?”
“Nah, ik vond de toets wel echt heel moeilijk, maar hoopte wel op een 6. Ik had wel het hoogste cijfer van de klas. Ik baal hier echt van, want hoe haal ik deze onvoldoende op met maar zo weinig toetsen per jaar?!”.
En dan val ik altijd even stil.
Een hele klas die een dikke onvoldoende haalt, hoe kan dat?
Zonder met een vinger te willen wijzen, kan ik toch niet anders dan constateren dat dit niet (volledig) aan de leerlingen zelf te wijten is, hier is echt tijdens de lessen iets mis gegaan vrees ik.
Maar wat?
En nog veel belangrijker, hoe ga je dit als docent een volgende keer voorkomen?
Juist bij nabespreken van de toets en de start van een nieuw hoofdstuk is een enorme kans voor zowel jou als docent, als voor je leerlingen, om herhaling van onvoldoendes te voorkomen.
Ik geef je een aantal concrete tips:
Wil je direct met deze tips aan de slag, maar zoek je nog concrete handvatten? Download dan mijn nieuwe e-book 'Een klas vol actieve leerlingen’. Hierin vind je de tools en werkbladen om direct bovenstaande tips in de praktijk te brengen.
Je kunt het e-book direct downloaden via deze link.
info@studielift.nl
www.studielift.nl
Laat een bericht achter