Interactieve lezing of workshop voor ouders over onderwerpen die jullie als school of oudervereniging belangrijk vinden. Het aantal te behandelen onderwerpen is afhankelijk van de duur van de presentatie of workshop, neem contact op voor de mogelijkheden via info@studielift.nl of 06-17 23 44 17.
Aanvraagformulier workshop, training of lezingOnderwerp |
Toelichting |
Motivatie |
Hoe je vanuit extrinsieke motivatie naar intrinsieke motivatie groeit |
Mindset |
De impact van fixed versus growth mindset op de leerprestaties |
Doelen stellen |
Hoe stel je haalbare doelen en stem je jouw doelen af op de doelen van je kind? |
Houding richting docenten |
Werkhouding en gedrag in de klas beïnvloeden het beeld dat docenten van je hebben, hoe ga je hier slim mee om? |
Multitasken – focus |
We blijven het proberen, twee dingen tegelijk, even een appje sturen, en dan weer door met leren. Maar oh jee, wat verspillen we daar een hoop kostbare tijd mee! |
Rust, routine, regelmaat, ritme en planning |
Doe wat je altijd doet, en je krijgt wat je altijd kreeg. Waar zitten jouw routine, regelmaat en ritme? Hoe zorg je dat je voldoende rust creëert om te kunnen leren? |
Huiswerkplek – concentratie |
Hoe richt je je werkplek zo in dat je zo min mogelijk last hebt van afleiding. Wat doet afleiding met jouw concentratie? |
Links en rechts denken? |
Het ene onderzoek volgt het andere op, linker- en rechterhersenhelft leren verschillend of is dat allemaal een fabel? |
Leerstijlen Howard Gardner |
Howard Gardner heeft zijn eigen theorie over meervoudige intelligenties weerlegt, maar hoe gaan we dan om met al die verschillende denkpatronen van onze kinderen? |
Lezen-leren-begrijpen-toepassen |
Lezen en weer herlezen, dan herken je de stof wel, maar kén je de stof dan ook? De fases tijdens het leerproces. |
Aantekeningen maken |
Makkelijker gezegd dat gedaan, en toch kun je tijdens de les meer dan de helft van de benodigde kennis opdoen, dat scheelt huiswerktijd! |
Samenvatten, Cornell, tekstschema enz. |
Samenvatten, een vak apart. Waar begin je? Welke manieren zijn er? Doe je bij alle vakken hetzelfde of bekijk je per vak hoe je het beste een samenvatting kunt maken. |
Mindmappen |
Ontdek de kracht en het effect van mindmappen en je gaat het zeker proberen! |
Snellezen/concentratie |
Dat snellezen werkt toch niet? Je moet juist goed geconcentreerd lezen! Laat snellezen nu niet dé manier zijn om zeer geconcentreerd en gefocust te lezen. |
Herhalen is het toverwoord |
Herhalen is belangrijk bij het leren, terwijl herlezen niet werkt… Hoe herhaal je effectief en waarom moet je alles in je langetermijngeheugen opslaan? Als je toets is geweest, kun je toch gewoon alles weer vergeten? |
Plannen |
Hoe organiseer je 12-15 vakken huiswerk met een nog niet volgroeide prefrontale cortex (dát gedeelte van de hersenen dat je in staat stelt om dingen te plannen)? |
Leren leren |
Bijna een mode-begrip aan het worden. Hoe leer je je kind beter leren? Welke tools geef je je kind mee en in hoeverre wil, kan en mag je hem of haar daarbij helpen? |
Overhoren - samenwerken |
Hoe overhoor je jezelf met de verschillende vakken, en wie betrek je daarbij? |
Leertips per vak |
Zaakvakken (Aardrijkskunde, Biologie e.d.), talen en bètavakken, hoe pak jij ze aan? |
Einde schooljaar |
Een goed begin is het halve werk, maar vergeet de afronding aan het eind van het jaar niet, zeker in de bovenbouw kun je nog wel eens wat nodig hebben uit voorgaande jaren. Hoe maak jij een slim naslagsysteem? |