Dinsdag 14 april 2015 gaat de deurbel en staat de moeder van een oud-klasgenootje van één van mijn dochters op de stoep. In haar ogen een mengelmoes van ongemak, paniek en hoop. Ik begroet haar vrolijk en ze steekt meteen van wal: “ik ontdek nu pas dat jij leerlingen helpt met beter leren! Kun je Fleur alsjeblieft helpen met haar examenvoorbereiding want dat kind leert acht uur per dag maar haar tentamenresultaten zijn niet echt sterk en ik ben bang dat ze het niet gaat redden in mei!”.
O.k. duidelijke taal en met de deur in huis gevallen. Met nog drie weken te gaan zie ik een uitdaging om de hardwerkende lieve Fleur met meer vertrouwen en minder leeruren haar examens in te laten gaan.
Voordeel van deze leerling is dat ik haar al ken en dus wat directer kan benaderen en ik spreek met haar moeder af dat ik de volgende dag bij hun kom en ga kijken wat we kunnen doen.
Als ik de volgende dag aankom en Fleur mij laat zien hoe zij haar tentamens heeft voorbereid ben ik verbaasd en verbijsterd tegelijk. Elk schoolboek is samengevat in een uittreksel van rond de twintig getypte A4-tjes, dat zijn bijna dubbele boeken! Ik leg haar meteen uit dat als ze dit probeert te memoriseren dat ze tijdens tentamens en examens wel ongeveer weet waar de stof staat maar nooit precies kan ophalen wat ze nodig heeft en dit wordt meteen beaamd. Dan vertel ik Fleur iets dat haar meteen in tranen doet uitbarsten. Zij mag namelijk nog maar vier keer drie kwartier per dag leren in de ochtend en ’s middags ‘moet’ zij verplicht met haar moeder naar het strand. Door de tranen heen zie ik de paniek in haar ogen.
Ik stel haar snel gerust en leg haar uit hoe de concentratiecurve werkt en dat zij in vier keer drie kwartier uiteindelijk meer zal leren dan in acht uur achter elkaar stampen. Fleur besluit op mijn kennis te vertrouwen en we gaan als een speer aan de slag met snellezen zodat haar focus en concentratie binnen de blokken van drie kwartier optimaal zijn. Samen maken wij een strakke planning zodat alle examenvakken de juiste hoeveelheid leertijd krijgen. Daarnaast leer ik haar hoe zij van haar getypte samenvattingen mindmaps kon maken.
En daar ‘Fleurde” zij letterlijk van opJ. Elke mindmap die zij maakte kon zij voor haar gevoel meteen grotendeels uit het hoofd navertellen en het herhalen van een mindmap kostte haar uiteindelijk rond de vijf minuten, wat een ongelofelijke tijdwinst wist zij hiermee binnen twee weken te halen!
Niet alleen ik ben de uitdaging aangegaan, alle credits gaan in dit verhaal naar Fleur.
Zij heeft het aangedurfd om haar oude patroon los te laten en drie weken voor de start van haar examens het leerwerk over een andere boeg te gooien. En met resultaat!
Op de dag van de examenuitslagen stonden Fleur en haar moeder ’s avonds stralend voor de deur. Fleur was ruim geslaagd en haar
examencijfers lagen gemiddeld een vol punt hoger dan haar tentamen-
cijfers. Wat een overwinning voor deze prachtige dame.
En verder? Fleur is nu bezig met de pabo, ook hier zet ze haar nieuwe vaardigheden dagelijks in en ik weet zeker dat zij als juf ook haar
leerlingen hiermee op weg zal gaan helpen.
Herkenbaar je jezelf in dit verhaal?
Onze trainers vind je via deze link.