De rode D-stijl staat voor Dynamisch, Daadkrachtig, Doelgericht en Dominant.
De rode D houdt van uitdagingen, neemt vastberaden de leiding en is resultaatgericht.
D neemt snel beslissingen en streeft naar tastbare resultaten in competitieve omgevingen.
De dynamische docent
De rode docent kijkt naar het grote geheel, werkt onafhankelijk en is resultaatgericht. Deze docent neemt graag de leiding en laat zich niet afleiden door details en onbenulligheden. De rode docent houdt van directe communicatie en stelt feiten boven de menselijke relatie.
Groene leerlingen zullen het meeste moeite hebben met de directe ‘zakelijke’ manier van lesgeven, aangezien zij behoefte hebben aan zorgvuldige uitleg en een bemoedigende benadering.
Gele leerlingen zullen zich niet altijd ‘gezien’ voelen. Deze leerlingen hebben behoefde aan feedback en erkenning door hun mensgerichtheid en zullen hier dit niet altijd vinden bij hun rode docent.
De blauwe leerlingen zullen door hun resultaatgerichtheid goed meedoen, maar zullen zich niet altijd op hun gemak voelen wegens de snelle manier van lesgeven en taken uitdelen. Hierdoor kunnen zij veel vragen gaan stellen om op de rem te trappen.
De gele I-stijl is Invloedrijk, Inspirerend, Innemend en initiatiefrijk.
De gele I houdt van interactieve omgevingen. I beïnvloedt anderen positief op een overtuigende manier, is sociaal, streeft naar erkenning en bevordert positieve verbindingen.
De invloedrijke docent
De gele docent is mensgericht, extravert en dol op humor. Deze docent houdt van een informele setting, neemt de tijd voor een praatje met zijn leerlingen en bouwt graag een persoonlijke band op. Hij communiceert op een expressieve manier, kan levendig vertellen en is gek op verrassingen.
Deze docent wijkt graag af van de strakke lesplanning en is creatief in het bedenken van variaties binnen de les. Hij speelt graag in op wat zijn leerlingen vragen, zeker voor wat betreft creatieve ideeën, wat zijn gele leerlingen uiteraard helemaal te gek vinden.
Taakgerichte blauwe en rode leerlingen zullen deze lessen echter vaak als onduidelijk en chaotisch ervaren, aangezien zij behoefte hebben aan structuur en duidelijke opdrachten. Verhalen en uitstapjes zien zij niet als lesinhoud, waardoor zij voor hun gevoel kennis gaan missen.
Qua beoordelen van toetsen en leerlingen kijkt de gele docent verder dan alleen de feiten.
Hij kijkt graag naar het hele plaatje en de creatieve nieuwsgierigheid van de leerling, en zal dit, waar mogelijk, meewegen.
De groene S-stijl staat voor Stabiel, Sensitief, Supporter en Samenwerker.
De groene S hecht waarde aan relaties. Bevordert harmonie en zoekt begrip. Streeft naar stabiliteit en een positieve groepsdynamiek.
De stabiele docent
De groene docent valt op door zijn grote belangstelling voor ‘de mens’ en zal niet snel zijn mening hardop uiten. Deze docent is evenwichtig en betrouwbaar en een echte teamspeler. Hij staat voor iedereen klaar en heeft vaak de rol van vertrouwens-persoon binnen de school. Leerlingen weten de groene docent bij problemen feilloos te vinden.
De groene docent vaart graag op ervaring en zal zijn lessen dan ook veelal vanuit deze ervaringen blijven geven. Hij is niet dol op veranderingen en moet overtuigd worden om nieuwe dingen uit te proberen in de les.
Deze betrokken docent creëert door zijn belangstelling voor leerlingen draagvlak in de klas, wat zijn groene leerlingen enorm waarderen.
Gele leerlingen houden van de warme groene docent qua aandacht en belangstelling, maar kunnen hun aandacht door het rustige tempo wel snel verliezen.
De rode en de blauwe leerlingen kunnen de aandacht van de groene docent als bemoeizuchtig ervaren en willen taakgericht aan de slag, waarbij de rode leerling het ook nog eens allemaal veel te traag vindt gaan.
Qua beoordelen van toetsen past de groene docent de langer geldende normen toe. Qua beoordelen van leerlingen zal de groene docent verder kijken dan het hier en nu. Hij kijkt over een langere periode naar een leerling en laat negatieve ervaringen niet snel de boventoon voeren.
De blauwe C-stijl staat voor Correct, Consciëntieus, Conformerend en Criticus.
De blauwe C houdt van gestructureerde omgevingen. C werkt systematisch en nauwkeurig, streeft
naar perfectie en waardeert feiten, nauwkeurigheid en diepgaande analyses.
De correcte docent
De taakgerichte blauwe docent werkt graag zelfstandig volgens zijn eigen structuur en planning en houdt niet van veranderingen of creatieve uitspattingen. Hij is dol op vragen, want dan kan hij zijn ervaring en kennis delen met anderen.
Lessen van de blauwe docent zullen veelal vanuit routine op eenzelfde rustige manier worden gegeven. Kennis en opdrachten worden zorgvuldig overgedragen en blauwe leerlingen kunnen dit enorm waarderen.
Omdat de lessen van de blauwe docent een grote mate van voorspelbaarheid hebben, kunnen ook rode leerlingen dit waarderen, hoewel het tempo van de lessen wat hen betreft wel wat omhoog kan, zij missen uitdaging tijdens de lessen, waardoor verveling op de loer ligt.
De gele leerlingen hebben regelmatig moeite met de formaliteit en strakke planning van de blauwe docent. Daarbij missen ze ook nog de reuring in de klas en het persoonlijke contact met de taakgerichte docent.
Qua beoordelen zal de blauwe docent net zo nauwkeurig en gedetailleerd werken als bij het voorbereiden van zijn lessen. Hij zal geen andere zaken dan feiten mee laten wegen in zijn beoordeling, het is goed of fout.
Disclaimer: Je bent geen kleur, iedereen heeft alle vier de ‘kleuren’ (gedragsstijlen) in zich. Door de meest opvallende gedragsstijl te herkennen, krijg je meer inzicht in je eigen gedrag en die van je leerlingen. Hierdoor leer je hoe je beter kunt communiceren met je leerlingen en op welke manier je het best kunt motiveren.