Studielift | Best Practice Digibook

Van 150 woorden per minuut naar 600 woorden per minuut Midden in de Coronacrises krijg ik een mail van de moeder van Maarten. Zij wil graag dat Maarten de training ‘Snel leren= leuk leren’ gaat volgen. Maarten is dyslectisch en heeft moeite met het reproduceren van teksten, wat tot uiting komt in zijn cijfers. Het plannen gaat goed zegt moeder daar hoeft eigenlijk niet veel aandacht aan besteed te worden. Tijdens de coronacrises vind ik het fijner om individuele afspraken in mijn praktijk te maken en dat blijkt heel goed bij Maarten te passen. Maarten is een open jongen waarvan ik al gauw in de gaten krijg dat hij heel leergierig is. Hij gaat naar de tweede klas van de MAVO. Door de Coronacrises heeft hij een tijd vanuit huis volledig digitaal les gehad maar nu gaat hij weer een dag per week naar school wat hij erg fijn vindt. Hij verteld dat hij de planning met zijn moeder maakt en dat hem dat goed bevalt maar een tekst omzetten in een samenvatting vindt hij lastig. De samenvattingen worden te lang en dan vindt hij het lastig om de leerstof tijdens een toets goed te reproduceren. Ook met lezen heeft hij moeite, hij leest te langzaam waardoor hij meer tijd kwijt is dan nodig is. Hij heeft een leesboek meegenomen die niet al te moeilijk is. Er staan korte zinnen in. Hij leest eerst 2 minuten in zijn eigen tempo. Daarna gaan we met het snellezen aan de gang. Hij neemt meteen een goede leeshouding aan. Rechtzitten met de voeten op de grond. Hij moet erg wennen aan het lezen met de pointer. Hij houdt de pointer boven de bladzijde en ik zie dat zijn ogen de pointer niet goed kunnen volgen. Ik raad hem aan om met de pointer de hele regel te volgen en doe het hem voor. Hij oefent er thuis goed mee. Ik vertel hem dat juist het snellezen hem veel leerwinst op kan gaan leveren i.v.m. zijn dyslexie.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjc3MDc=