Studielift | Best Practice Digibook

Hoe Femke zichzelf beter leerde kennen, zekerder werd en daardoor haar eigen verwachtingen overtrof Haar moeder belt me op. Ze maakt zich zorgen en vertelt dat Femke niet zichzelf is. De stress voor de komende toetsweek zorgt in huis voor een gespannen sfeer. Femke is een 16-jarige sportieve meid, die net naar 4 HAVO is gegaan. Ze is van school veranderd en gaat nu naar een traditionele bovenbouwschool. Voor Femke is die overgang een bron van onzekerheid. Wat verwachten ze op deze school van me en kan ik wel aan die verwachtingen voldoen? In haar hoofd klinkt het antwoord al: ‘Natuurlijk kan ik dat niet’. Femke heeft dyslexie en dat zorgt er voor dat ze nog meer gespannen is. Haar zelfvertrouwen heeft mede door die dyslexie best wat deuken opgelopen. Ik ken Femke al vanaf groep 8. Ze heeft bij mij de cursus ‘snel leren = leuk leren’ gedaan en is nu aangemeld voor ‘Actief leren leren’. Femke is een enorme planner, werkt keihard en aan motivatie ontbreekt het niet. Als ze de 1e les bij mij aan tafel zit, merk ik hoe allerlei ‘niet helpende gedachten’ haar belemmeren. Die gedachten zorgen ervoor dat ze nog harder gaat werken. Te hard en dat zorgt er weer voor dat de anderen in huis het moeten ontgelden. Het gedeelte in ‘Actief leren leren’ dat gaat over leerhouding, is volgens mij precies wat Femke nu nodig heeft. We starten met het in kaart brengen van haar kwaliteiten en vaardigheden. Femke houdt ervan om dingen te regelen, is behulpzaam, creatief, een doorzetter en denkt graag ‘out of the box’. Voor Femke is het een eye-opener dat ze deze kwaliteiten kan inzetten als het moeilijk wordt. Ze ontdekt dat ze belemmert wordt door gedachten als 'ik kan het niet' en 'dit is te moeilijk'. Ze stapt vervolgens in de valkuil van nog harder werken.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjc3MDc=