Studielift | Best Practice Digibook

Meer inzicht en resultaat door Actief leren leren Na een gesprek met een moeder en h aar zoon, Bram van 16, die voor de tweede keer HAVO 4 doet, blijkt dat B ram het lastig vindt om zich te concentreren, hij geen samenvattingen maakt en überhaupt weinig aan zijn huiswerk doet. Hij geeft zelf aan dat hij is blijven zitten omdat hij er te makkelijk over dacht. Eén keer doorlezen moet genoeg zijn! Zijn moeder hoopt dat hij meer plezier in het leren gaat krijgen zodat hij gemotiveerder aan de slag gaat. We spreken af de cursus Actief leren leren te gaan doen en daarnaast ook met hem te gaan snellezen voor een betere focus. Tijdens de eerste les maakt Bram direct een enthousiaste indruk en doet actief mee. Als huiswerk voor les 2 moet Bram o.a. een prestatie- motivatietest invullen en daaruit blijkt dat Bram sterk extrinsiek gemotiveerd is en redelijk intrinsiek. Daarnaast merk ik tijdens de les dat hij met voor hem moeilijke vakken snel in een statische mindset terechtkomt. Hij geeft aan dat hij dan denkt: “Dit is te moeilijk” of “ik kan dit gewoon niet”. Met behulp van de door hem ingevulde kwaliteiten en vaardigheden ga ik met hem in gesprek om te kijken hoe hij deze in kan zetten in zo’n situatie en ook welke gedachten hem kunnen helpen om meer in de groeimindset te komen. Door de aangereikte leertechnieken hoop ik dat Bram meer controle en grip krijgt over en op zijn huiswerk, waardoor hij het leuker gaat vinden en meer gaat werken vanuit een intrinsieke motivatie. Bram gaat gemotiveerd aan de slag met de huiswerkopdrachten die betrekking hebben op zijn leerhouding en ik merk dat hij goed kan reflecteren en vaak ook wel weet van zichzelf wat hij anders had kunnen doen bij het halen van een onvoldoende.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjc3MDc=