Studielift | Best Practice Digibook
Overzicht en rust door plannen Ties, een jongen van 16 jaar in 3 vmbo-tl, heeft na de kerstvakantie zijn eerste SE-week. Dit zijn schoolexamens, een grote proefwerkweek die al meetelt voor het centraal eindexamen in 4 vmbo. Hij is wel proefwerken gewend, maar niet echt een hele week met toetsen voor alle vakken. Hij vindt het lastig om dit te gaan plannen, zeker ook omdat hij weet dat hij goed moet presteren. Het telt immers al voor een (klein) percentage mee voor zijn eindexamen! Daarom komt hij twee keer bij mij om zijn eerste SE-week te plannen. Allereerst gaan we samen door de stof heen. Deze heeft hij gelukkig al van alle vakken, zodat we tijdig aan de slag kunnen gaan. Per vak bekijken we alles en laat ik hem zelf mee nadenken over hoe lang hij nodig denkt te hebben en hoe hij dit specifieke vak wil gaan leren. Ook kies ik ervoor om een visuele planning te maken in plaats van alles op te schrijven, Ties is namelijk visueel ingesteld. Hij krijgt meteen een glimlach op zijn gezicht, dit ziet hij wel zitten! Langzamerhand zie ik hem wat meer ontspannen en heb ik het idee dat hij er meer vertrouwen in krijgt. Als we alle vakken hebben geïnventariseerd, geef ik hem als huiswerk mee om zelf een planning in elkaar te puzzelen. Een week later heeft hij dit inderdaad gedaan en laat deze trots zien. Doordat hij zelf regie hierin neemt, is hij gemotiveerder om eraan te werken. We passen een paar kleine dingen aan en dan is de complete persoonlijke planning klaar. Nu is het aan hem om ook echt te doen wat er op de planning staat.
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjc3MDc=