Studielift | Best Practice Digibook
12-14 uur per dag studeren is écht te veel! – Actief leren leren Op een vrijdagavond krijg ik een telefoontje van een bezorgde moeder. “Iedereen maakt leuke plannen voor het weekend, alle kinderen van mijn vriendinnen gaan stappen in het weekend…..en mijn dochter, die sluit zich op haar kamer op om te studeren. Soms tot diep in de nacht! Wat moet ik hiermee! Kun jij mij helpen?” De jongedame in kwestie, 22 jaar en bezig met een studie op de universiteit, is zich van geen kwaad bewust. Als ik haar vraag hoeveel uur per dag ze aan haar studie besteedt dan zegt ze dat dat gemiddeld 12 tot 14 uur per dag is. Ze begrijpt alleen niet waarom de stof dan niet blijft hangen. We gaan aan de slag met Actief leren leren welke ik uitbreid met een stukje “Snel leren = leuk leren”, want ik denk dat zij baat heeft bij het leren snellezen en mindmappen. Daarnaast leren we verschillende manieren van samenvatten zoals bijvoorbeeld het Cornell-schema, het tekstschema en de tijdlijn. Hiermee gaat ze aan de slag. Vooral het mindmappen helpt haar goed én ze vindt het leuk om te doen. Wat een echte eye-opener is, is wanneer we het gaan hebben over het voorbereiden, maken en evalueren van toetsen. Opeens is die 6 die ze gehaald had niet meer zo erg, want daar kan ze zo ontzettend veel nuttige leerpunten uit halen. Samen bekijken we wat er mis is gegaan en wat er wel goed ging. Ze komt tot inzicht dat het lange leren eigenlijk helemaal geen nut heeft. Ik leg haar uit hoe het werkt in het brein en dat pauzes zo ontzettend belangrijk zijn tijdens het studeren.
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjc3MDc=