Studielift | Best Practice Digibook
Hoogbegaafd – met de juiste tools wordt leren weer een uitdaging! Kort na de herfstvakantie had ik een i ntakegesprek met Wouter en zijn moeder. Wouter is hoogbegaafd en zi t nu in 2 VWO. Op de basisschool heeft Wouter bijna nooit hoeven leren; alles ging hem erg gemakkelijk af. In de brugklas behaalde Wouter zeer goede cijfers en het kostte hem weinig energie om te leren voor toetsen. Toen ging alles ook nog vrijwel vanzelf. Bij de start van 2 VWO kwamen de eerste onvoldoendes en vlak voor de herfstvakantie behaalde hij steeds meer onvoldoendes. Zijn motivatie werd minder en Wouter wist niet hoe het kwam dat het leren nu niet meer vanzelf ging. Wouter vond het zelfs niet meer leuk om naar school te gaan om te leren. Tijdens de intake bleek dat Wouter niet wist hoe hij moest leren. Hij heeft op de basisschool geleerd om mindmaps te maken, maar verder wist hij niets op het gebied van ‘leren leren’. Na mijn toelichting over de inhoud van de cursus ‘’Snel leren = leuk leren’’, werd Wouter meteen enthousiast. Hij wilde graag de cursus volgen om zijn leerresultaten te verbeteren. Hij was weer intrinsiek gemotiveerd! De lessen over het plannen van toetsen vond hij het moeilijkste. In eerste instantie zag hij plannen als tijdverspilling. Het belang van plannen werd hem na enige tijd goed duidelijk en hij begon het zelfs leerzaam te vinden! De verschillende leer- en geheugentechnieken probeerde hij in zijn schoolwerk toe te passen. Aan het einde van de cursus kon hij goed reflecteren op zijn eigen leerproces en wist hij goed te benoemen wat hij in de praktijk zou gaan toepassen (o.a. de leer- en geheugentechnieken en de plankaartjes).
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjc3MDc=