Studielift | Best Practice Digibook
‘Snel leren = leuk leren’: zou dat leerzaam zijn? Dit waren mijn eigen woorden, toen ik enkele jaren geleden met deze cursus begon. Ik merkte dat ik in mijn praktijk, waarin ik ook werk met leerlingen in het voortgezet onderwerp en tevens MBO en HBO, een soort van handelingsverlegen was in mijn begeleiding bij deze jongemannen en jonge vrouwen. Inmiddels ben ik 35 cursussen verder met deze prachtige en goede training en heb ik geleerd dat ‘Snel leren’ inderdaad ook ‘leuk leren’ kan zijn. Overigens werden dezelfde woorden ook regelmatig uitgesproken door de leerlingen bij aanvang van deze cursus. En als we de zes sessies dan drie weken na de zesde sessie samen nogmaals bespraken in een goede evaluatie, meestal samen met de ouders en soms ook met opa, oma, mentor, etc. en hier samen een presentatie gaven over wat er was aangeboden en was geleerd, waren dit ook de woorden van de cursist: HET WAS SUPER LEERZAAM GEWEEST! Zelf heb ik me steeds meer ingelezen in de achtergronden en ook ga ik nu de vervolgcursus aanpakken, zodat ik ook deze technieken nog succesvoller kan gaan inzetten. Ik kijk hier nu al naar uit! Je bent immers ook nooit te oud om te leren en om van elkaar te leren. Snellezen, schriftelijk plannen, eerlijk inzicht in jezelf, allerlei geheugentechnieken, goede manieren om te kunnen leren en aantekeningen te maken, fijne manieren om te kunnen leren, leren in leerblokken met pauzes tussendoor, je leeromgeving gezellig maken waarbij je ook heel productief kunt leren en het leren goed leren aanpakken. Eigenlijk teveel om op te noemen. Dat alles heeft mijn leerlingen verder gebracht, succes gegeven en het plezier in het leren weer terug gegeven, waardoor ook de punten stegen en hierdoor natuurlijk ook de persoonlijke succeservaringen en het zelfvertrouwen.
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjc3MDc=