Studielift | Best Practice Digibook

Alleen maar stampen is niet voldoende in 3 havo… Pieter is een Havo 3 leerling (2 seizoenen geleden) die het leuk vindt om bij zijn vader op het bedrijf te helpen. Zij hebben thuis een boerenbedrijf met akkerbouw en veeteelt. Hij heeft een oudere meervoudig gehandicapte broer waar zijn moeder haar handen vol aan heeft. Pieter heeft een meegaand karakter en wil zijn ouders niet tot last zijn. Hij doet trouw zijn huiswerk en goed zijn best op school… Helaas wordt in er in de 3e van de Havo meer van je gevraagd dan alleen antwoord geven op de geleerde stof van elk vak. Je zult de geleerde stof moeten kunnen toepassen in een andere context, waarbij je oorzaken, gevolgen en verbanden moet kunnen aangeven. Daar ging het mis bij Pieter… Hij beheerste de stof maar stelde zichzelf niet het soort vragen die tijdens de toetsen steeds meer aan de orde kwamen. Pieter besloot de cursus “Snel leren= leuk leren” te gaan volgen, maar had van tevoren niet gedacht dat hij zoveel profijt zou kunnen hebben van de tools die hij tijdens deze cursus zou gaan leren. Pieter kwam zonder weerzin naar de lessen en deed goed zijn best om zich alle vaardigheden eigen te maken. Dat resulteerde in betere cijfers…. En langzamerhand ging het lichtje aan bij Pieter. Hij begon door te krijgen welke vaardigheden van hem verwacht werden nadat de stof aan hem was uitgelegd. Het gevolg was dat hij zijn huiswerk en de leerstof die besproken was in de klas ging samenvoegen met de stof uit zijn leerboeken. Hij maakte mindmaps waarin alles verbonden werd met elkaar zodat hij meer overzicht kreeg van de complete leerstof. Aan de hand hiervan maakte hij denkvragen die hij tijdens het leerproces zo goed mogelijk ging beantwoorden. Alhoewel zijn cijfers niet allemaal uit de ‘gevarenzone’ kwamen, kreeg hij wel weer zin in ‘het leren’.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjc3MDc=