Studielift | Best Practice Digibook
Motivatie alleen is niet genoeg… Ilja, 5 gymnasium, kwam bij mij voor de cursus Snel leren = leuk leren. Ze was behoorlijk onzeker. Ilja wilde de toetsweek graag goed maken, zodat ze met goede punten het eindexamenjaar in zou kunnen. Wat mij het meest opviel aan Ilja was dat ze ontzettend gemotiveerd was. Ze besteedde veel tijd aan haar huiswerk, maar de resultaten waren niet naar verhouding. Vol goede moed gingen we aan de slag met snellezen en mindmappen. Hier werd Ilja helemaal vrolijk van. Ze was visueel ingesteld, dus dat mindmappen kwam wel goed. De week daarna toonde ze vol trots haar eerste mindmap. Samen zetten we de puntjes op de i, zodat ze de volgende keer alle regels nog beter kon toepassen, zoals bijvoorbeeld organische lijnen en 1 woord per tak. Ook bespraken we nog even dat het echt belangrijk is om er tekeningen bij te maken. Heel simpel met pictogrammen, smileys, e.d. En niet te vergeten om de mindmap een aantal keren hardop aan zichzelf of aan een ander te vertellen. Ook gingen we aan de slag met plannen. Ilja vond het moeilijk om zich aan de planning te houden en stelde graag uit. Ze kon wel een planning maken, maar ze noteerde alleen het vak en niet wat ze op bepaalde dagen zou doen. Eerst ging ze bekijken hoeveel tijd ze voor elk vak nodig had. Een voorwaarde om goed te kunnen plannen. Door de weken heen voelde Ilja zich steeds zekerder. En vol vertrouwen ging ze haar laatste toetsweek in. Haar punten waren beter dan ze had gehoopt. Een mooie opsteker en vooral fijn om zo het examenjaar in te kunnen.
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjc3MDc=