Studielift | Best Practice Digibook

Leren leren, motivatie en zelfvertrouwen Steff is een leerling van 16 jaar, hij zit in het gymnasium in de vierde klas. Hij had via andere vrienden gehoord dat ik de cursus “Snel leren=leuk leren” geef. De eerste les, snel lezen was een eyeopener voor hem. Hij houdt niet van lezen en worstelt zich door de boeken heen. Na 6 weken had hij dan ook een prachtige score van 1400 woorden per minuut, terwijl hij begon met 170 woorden per minuut. Het bijhouden van je werk tijdens het maken, had hij nog nooit gedaan. En dat je dan een planning kunt maken op basis van leerblokken vond hij heel fijn om te ontdekken. Het invullen van de schema’s tijdens de toetsweken nam Steff snel over. Hoewel hij heel goed omgaat met de computer, websites en allerlei ander technische apparaten bouwt, kiest hij ervoor om de planning niet in de computer te maken. Hij maakt een eigen weekplanning, vult de toetsen in en zorgt voor extra dagen in de planning. Verder schrijft hij elke leeropdracht, samenvatting en mindmap maken in zijn planning. “Als ik schrijf, blijft er meer in mijn hoofd zitten”. Het maken van mindmaps was een openbaring voor hem. Zijn creativiteit ging met hem aan de haal. In samenwerking met het maken van leerkaartjes, mindmappen en het leren maken van samenvattingen heeft hij klas 4 met succes afgerond.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjc3MDc=