Studielift | Best Practice Digibook

Minder tijd aan je huiswerk en ook nog betere cijfers? Sabrina is een meisje waar je er, als docent, een hele klas van vol wil hebben. Ze is spontaan, doet enthousiast mee met de les, heeft altijd haar huiswerk af en haalt prima cijfers. Toch komt ze bij mij in de praktijk met een hulpvraag. Ze zit nu in de tweede het voorgezet onderwijs. Ze besteedt al heel veel tijd aan school, waardoor ze weinig tijd heeft voor sport en vriendinnen. Ze vraagt zich af waar ze de tijd vandaan moet halen, als ze straks in de bovenbouw van het vwo zit… De eerste les zijn we aan de slag gegaan met de weekplanning, om school- en huiswerktijd, tijd voor vriendinnen en sport in te plannen. Vervolgens zijn we gaan kijken naar de leerblokken per vak. Hoeveel werk kan ze per vak doen in 30 minuten (=een leerblok). Over de hele week zijn leerblokken ingepland zodat het schoolwerk beter verdeeld is over de week. Daarnaast hebben we gekeken naar de organisatie van het schoolwerk. Ze maakte iedere week netjes haar huiswerk Biologie, maar vervolgens ziet ze de lesstof pas weer bij het leren voor een toetsweek. Ze is huiswerk voor dit vak voortaan ‘toetsklaar’ gaan zetten! Dus na het maken van het huiswerk, de lesstof van die paragraaf direct verwerken in een mindmap. Iedere paragraaf in een aparte gekleurde tak. Na een paar weken is het hele hoofdstuk behandeld en heeft Sabrina de lesstof in een oogopslag, samengevat in kernwoorden. De details en begrippen van een paragraaf komen op mindmapkaartjes in dezelfde kleur als de mindmaptak. Voor de toets herhaalde ze de mindmap een aantal keer en leerde ze de mindmapkaartjes. Na de toets kreeg ik een appje: ‘Yes, een 7,8 en ik heb er niet eens zoveel tijd aan besteed’.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjc3MDc=